Friday, November 7, 2008

Ust Zainal di Mesir


Asrama Darul Aman Kaherah, 6 November 2008 - Badan Ilmiah dan Pengetahuan Majlis kebajikan Keluarga Kedah (MKKK) hari ini menganjurkan Majlis Penutup Kelas Intensif yang berlangsung sejak 2 minggu yang lalu.

Majlis bermula selepas selesai solat Isyak. Majlis dimulai dengan ucapan aluan Ustaz Abu Bakar bin Razak, Yang Dipertua MKKK dan ucapan dari Ustaz Zakaria bin Othman, Pegawai Kebajikan Anak Kedah Mesir. Majlis kemudiannya menyerahkan saguhati kepada tenaga pengajar kelas intensif seramai 7 orang yang disampaikan oleh Ustaz Muhd Zainul Asri bin HJ Ramli diiringi Pegawai Kebajikan Anak Kedah Mesir dan
Yang Dipertua MKKK.

Perasmian penutup kelas intensif ini oleh Al-Fadhil Ustaz Muhd Zainul Asri bin HJ Ramli, Pensyarah Kolej Islam Darul Ulum (KIDU) .Al-Fadhil ustaz lebih dikenali dengan panggilan Pak Long.Beliau juga adalah Khirrijil Azhar. Majlis memberi ruang seluas-luasnya kepada Al-Fadhil ustaz untuk berucap dengan memberi kalam taujihat dan sekaligus merasmikan penutupan kelas intensif ini.

Al-Fadhil ustaz dalam ucapannya menyentuh beberapa perkara yang perlu dititikberatkan oleh mahasiswa/wi antaranya mengenai tujuan hijrah ke ardil kinanah dan niat dalam menuntut ilmu. Para penuntut hendaklah berniat mengaji untuk beramal bukan semata-mata untuk tambahkan ilmu. Al-Fadhil juga menyatakan bahawa mengaji untuk sampaikan ilmu kepada masyarakat. Jadi beliau menyeru azhari dan azhariah jangan terlambat dalam mempersiapkan diri. Persiapan diri inilah untuk dibawa pulang kepada masyarakat.

Selain itu, Ustaz Zainul Asri juga menekankan mengenai perjuangan. Azhari harus menjiwai perjuangan dalam menegakkan islam apabila terjun kepada masyarakat kelak. Praktikkan ilmu yang dipelajari dalam mendidik masyarakat sesuai dengan keadaan, tempat dan semasa. Pensyarah KIDU ini juga yang merupakan Ketua Muzakarah MKKK satu ketika dahulu menyebut bahawa anak Kedah mesti bersatu. Antara tujuan kehadiran beliau ke bumi Mesir juga adalah ingin meminang azhari dan azhariah pulang berkhidmat di Kedah. Pak Long Zainul Asri amat berharap supaya para mahasiswa/wi siap dan perlengkapkan diri dengan ilmu untuk berjuang di tanah air kelak.

Pejabat Pegawai Kebajikan Anak Kedah Mesir dan Majlis Kebajikan Keluarga Kedah merakamkan jutaan terima kasih buat Al-Fadhil Ustaz Zainul Asri kerana sudi meluangkan masa dan merasmikan majlis penutup kelas intensif padam malam ini.

0 comments: