Monday, November 10, 2008

Suatu Yang Mengkagumkan !!




Menyampaikan Tazkirah Maghrib di Masjid Trolak Selatan

Saya telah mulakan majlis dgn bacaan ummul kitab dan ayat 105 surah at-Taubah. Saya menggariskan serta menekankan peranan dan tanggungjawab semua ketua jabatan negeri agar beramanah di atas tanggungjawab yang dipikul demi kebaikan rakyat dan negeri. Setaip mereka akan disoal satupersatu akan semua perkara zahir dan batin yang mereka lakukan di bumi ini.


Ketua Jabatan hendaklah menjadi ikutan kepada semua kakitangan bawahan dan mempamerkan akhlak yang mulia dan tinggi, wibawa dan penuh integriti serta menganggap usaha berkebajikan sebagai ibadah yang mulia. Saya mengingatkan kepada mereka akan rayuan setiap warga dan rakyat Perak di dunia apa lagi di akhirat mmenuntut hak mereka, jika sekiranya kita abaikan amanah dan tanggungjawab kita sebagai penjawat awam.


Selepas sessi soal jawab, saya mengesyorkan agar setiap jabatan melaksanakan tazkirah setiap hari kerja di surau masing-masing pada jam 12.45 tengahari sebelum solat zohor. Mereka bersetuju dan mana –mana jabatan yang tiada kemampuan akan mendapat khidmat dari tenaga ustaz dari JAIP. Sebaik-baiknya biarlah ketua Jabatan itu sendiri yang bertazkirah.


0 comments: